Blog ini merupakan blog rasmi Mahasiswa Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling 1 (BNK 1) ambilan Januari 2013 selepas menamatkan Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP). Blog ini adalah hasil daripada usaha dan kerjasama daripada rakan kelas yang seramai 22 orang iaitu seramai 7 orang lelaki dan 15 orang perempuan.

Monday 30 September 2013

Lima langkah mengatasi gemuruh


Pernafasan
Lakukan pernafasan (tarik dan hembus) sehingga 30 kali. Pastikan nafas yang disedut hingga ke pusat dan tahan selama 7 saat sebelum hembus keluar. Untuk memastikan nafas disedut, cuba gunakan tangan kanan untuk pegang bahagian dada dan tangan kiri di bahagian pusat.

Persediaan dan latihan
Jika anda takut untuk berucap buat persediaan apa saja yang berkenaan. Selepas itu boleh berlatih seorang diri di hadapan cermin. Pastikan anda tersenyum apabila berhadapan dengan penemuduga ataupun khalayak ramai. Jangan terlalu memikirkan mereka dan hanya berikan tumpuan kepada apa yang ingin disampaikan. Jika diberi masa dua bulan, jangan tunggu sehingga minggu terakhir. Lakukan yang terbaik!

Terima dengan tenang
Apabila ada rasa gemuruh, terima dalam keadaan tenang kerana ini adalah salah satu cara berlakunya tindak balas agar dapat buat yang terbaik. Anggap rasa gemuruh sebagai teman dan bukannya lawan. Dengan ini membuatkan anda akan dapat mengawal perasaan itu lebih mudah lagi.

Sematkan kata positif
Ulang kata-kata yang memberikan motivasi dalam diri agar anda bertambah yakin untuk melakukan sesuatu perkara. Lakukan berulang-ulang dengan penuh emosi dan percaya diri bahawa anda boleh.

Berdoa
Cara ini dapat memberikan anda rasa tenang dan semangat untuk melakukan sesuatu dengan jayanya. Banyak doa yang boleh diamalkan agar anda sentiasa dalam keadaan sejahtera ketika melakukan setiap urusan yang mencabar keupayaan mental dan fizikal.

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment