KUALA
LUMPUR 10 Sept. - Ramai guru lepasan institusi pengajian tinggi atau institut
pendidikan guru (IPG) tidak memiliki semangat untuk mengajar, ekoran profesion
itu adalah jalan terakhir untuk mengelak daripada menjadi penganggur.
Disebabkan
itu, boleh dikatakan ramai guru tidak mampu menjadikan profesion perguruan
sebagai kerjaya pilihan utama.
Pernyataan
itu adalah salah satu resolusi yang dibangkitkan dalam Forum Konsep Baharu
Pendidikan Abad Ke-21 yang diadakan di Universiti Malaya hari ini.
"Jika
perkara ini tidak ditangani dengan betul akan memberi kesan kepada anak-anak
kita terutamanya yang baharu memasuki sekolah rendah kerana tiada guru yang betul-betul
bersemangat tentang kerjayanya," kata peserta forum tersebut, Datuk Naim
Mohamad yang menyertai forum tersebut.
Forum
anjuran Global Peace Festival Malaysia dan Institut Pengurusan Penyelidikan dan
Pemantauan Universiti Malaya itu turut dihadiri panel-panel yang terdiri
daripada pelbagai latar belakang.
Mereka
ialah Timbalan Pengarah Kementerian Pendidikan, Dr. Azian Syed Abdullah;
Pengasas dan Pengarah Eksekutif LeadIn Amerika Syarikat, Dr. Tony Devine; Ketua
Pegawai Eksekutif Mindvalley Engage and Mindvalley Publishing, Veena Sidhu dan
Ahli Jawatankuasa Majlis Pengetua-pengetua Sekolah Menengah, Datin Noorul Aini
Ambak.
Selain
itu, resolusi itu turut menyatakan bahawa persekitaran di IPG-IPG mempengaruhi
kesan psikologi kepada bakal-bakal guru yang mana ada di antaranya masih berada
di takuk lama sama ada dari segi peralatan, kemudahan dan lain-lain.
Berbanding
dengan sekolah, perubahan berlaku setiap masa selari dengan kehendak sistem
pendidikan rendah dan menengah yang dikehendaki kerajaan.
Begitu
juga, didapati bakal-bakal guru yang terpilih mestilah dilengkapi ilmu
pengetahuan yang terbaik kerana ada di sesetengah sekolah, pelajar lebih bijak
daripada guru.
Sementara
itu, Noorul Aini tidak menafikan kualiti sesetengah guru tidak begitu
membanggakan kerana ada yang masuk menggunakan 'pintu belakang'.
"Risiko
inilah yang menyebabkan ramai guru tidak bersemangat atau ala kadar menjalankan
tugas masing-masing kerana mereka tidak berminat sebenarnya," katanya.
Tambah
beliau, kerajaan perlu melihat pelbagai faktor yang menyelubungi masalah guru
dan menanganinya dengan baik berbanding dibebani dengan pelbagai kerja-kerja
sampingan lain yang boleh menjejaskan fokus guru.
Credit To: Wan Najib Wan Daud (Pengarang Utusan Malaysia)
Artikel: 11/9/2013
No comments:
Post a Comment