Blog ini merupakan blog rasmi Mahasiswa Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling 1 (BNK 1) ambilan Januari 2013 selepas menamatkan Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP). Blog ini adalah hasil daripada usaha dan kerjasama daripada rakan kelas yang seramai 22 orang iaitu seramai 7 orang lelaki dan 15 orang perempuan.

Friday 19 July 2013

Tips Penjagaan Bateri Laptop

Pada hari rabu (17/7/2013) yang lalu, saya ke kedai First Star(kedai baiki alaatan komputer) untuk menukar bateri laptop, sebab bateri saya sudah pun 'kong'(rosak). Selepas berbincang tentang pembayaran aku pun kembali ke kolej kediaman. Masa tu saya just bayar deposit sahaja, sebab bateri perlu ditempah. Keesokan harinya saya telah menerima satu panggilan dari First Star dan beliau mengatakan tempahan sudah sampai, syukur saya hanya perlu menanti dalam masa sehari sahaja. Seterusnya, saya pun ke sana dan semasa nak menjelaskan pembayaran, kakak pekerja kedai tu ada lar bagi sedikit nasihat tentang penjagaan bateri & She said,
  • Untuk bateri baru kita perlu charge lebih kurang 8 jam.
  • Untuk masa-masa yang lain, jika komputer shutdown kita hanya boleh charge selama 3 jam,
  • Semasa kita guna laptop, kita juga boleh charge, tetapi jangan melebihi 6 jam. Begitu juga untuk laptop yang on tapi tak digunakan.
  • Bagi yang tidak ingin menggunakan bateri atau ingin menggunakan charger laptop sahaja, terlebih dahulu anda perlu pastikan bateri anda sudah  full atau penuh sebelum bateri ditanggalkan. Seterusnya, simpan bateri tersebut di tempat yang selamat dan elok, seperti di dalam kotak.
  • Tapi ingat, jangan tidak guna bateri tersebut dalam jangka masa yang lama sehingga melebihi dua minggu, anda juga perlu menggunakan ia agar ia sentiasa dalam keadaan yang baik.
  • Akhir sekali, jangan over charging.
Itu sahaja yang masih segar dalam ingatan saya untuk dikongsikan. Kesimpulannya, mencegah itu lebih baik dari merawat, sekali rawat RM220 terbang woooo.. pedih rasanya hehehe.. (dalam hati baru jer dapat elaun, dah kena labur huhu)

Sekian, terima kasih.
{Versi Perkongsian Kepada Rakan-Rakan Seperjuangan}

No comments:

Post a Comment