Blog ini merupakan blog rasmi Mahasiswa Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling 1 (BNK 1) ambilan Januari 2013 selepas menamatkan Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP). Blog ini adalah hasil daripada usaha dan kerjasama daripada rakan kelas yang seramai 22 orang iaitu seramai 7 orang lelaki dan 15 orang perempuan.

Saturday 24 August 2013

Fasa-Fasa (Proses) Kaunseling

Klik imej untuk gambar yang jelas
  Terdapat pelbagai pandangan mengenai tahap-tahap dalam sesi kaunseling. Perbezaan tahap ini adalah bergantung kepada pendapat penulis atau pengkaji itu sendiri.

TAHAP-TAHAP KAUNSELING

PRASESI

Merujuk kepada persedian bagi Guru Bimbingan atau Kaunselor untuk memberikan khidmat membimbing atau kaunseling.(Mizan & Halimatun)



Persediaan merangkumi aspek:
                (a) situasi di mana khidmat kaunseling diberikan.
                (b) jenis klien (dirujuk atau datang secara sukarela.)

Kemahiran prasesi sangat penting bagi seorang Guru Bimbingan atau Kaunselor untuk memastikan sesi kaunseling berjalan lancar.
Sebelum sesi kaunseling dimulakan,kaunselor hendaklah:

  1. Menyediakan borang yang berkaitan,contohnya borang maklumat latarbelakang murid,borang temujanji, borang rujukan dan lain- lain.
  2. Maklumat latarbelakang- umur,darjah,ahli keluarga, masalah ingin dibincang,rujukan kes dll.
  3. Menyemak  diskripsi tugas klien.
  4. Menyemak rekod- rekod klien untuk mendapatkan maklumat.
  5. Menyediakan tempat dan masa yang sesuai untuk mengadakan sesi kaunseling.

MEMBINA HUBUNGAN

Shertzer dan Stone (1968) –
menitikberatkan pada interaksi antara kaunselor dengan klien sebagai hubungan bagi menolong.


Tujuan :
  1. menimbulkan kemesraan, keakraban, saling   mempercayai , membina keyakinan dan membentuk suasana selamat serta selesa antara kaunselor dan klien
  2. Membina persefahaman yang baik
  3. Menyediakan suasana yang harmoni dan menolong
Beberapa Perkara Yang Perlu Dititikberatkan
•          Suasana terapeutik
•          Ruang untuk berkomunikasi
•          Penampilan diri
•          Ekspresi muka
•          Pertemuan mata
•          Cara duduk dalam sesi kaunseling
•          Pergerakan tangan dan kaki


  Menurut Sipora (2003), sifat persekitaran fizikal pejabat kaunselor adalah pembolehubah penting, persekitaran fizikal yang kondusif, dilengkapi perabot dan susunan yang selesa adalah asas menggalakkan perhubungan. Kemesraan kaunselor akan menunjukkan minatnya, perhatiannya, kerelaa dan kesediaannya terhadap persoalan klien.

  Pada tahap ini juga penstukturan digunakan bagi membantu klien mengetahui jangkaan sebenar mengenai kaunselor dan kaunseling dan memberitahu klien beberapa idea yang terlibat dalam metod dan tujuan kaunseling.


MENEROKA, ANALISIS  MASALAH

  Membolehkan kaunselor memahami aspek-aspek klien dari segi nilai, kepercayaan, harapan, cita-cita, aspirasi, sikap, helah bela diri serta kemahiran coping yang digunakan
Penerokaan perlu bergerak daripada permukaan (surface) ke  tahap yang mendalam
Tujuan:
•          supaya kaunselor dan klien dapat memahami permasalahan dengan betul
•          membantu klien menganalisis masalah dengan lebih objektif
•          Bantu klien mencapai kesedaran kendiri dan kelemahan diri


satu perkara penting dalam tahap ini ialah, begitu banyak maklumat mungkin diperolehi, kaunselor perlu membawa klien meneroka satu masalah yang dirasakan penting secara lebih mendalam.

MENGENAL PASTI MASALAH

  Tahap klien bersama kaunselor mencapai kesepaduan mengenai masalah yang dihadapi oleh klien.
Klien menyedari kelemahan dan masalah yang dihadapi selama ini.

Sipora (2003) menyatakan dua kemahiran utama yang digunakan oleh kaunselor dalam mengenalpasti persoalan adalah kemahiran mendengar dan meneroka. 

Proses meneroka harus menekankan aspek kemahiran menyoal.


Pada tahap ini 2 tugasan mesti dilaksanakan iaitu:
  1. Matlamat kaunseling telah sama-sama dipersetujui.
  2. Kaunselor bersama klien akan membuat keputusan pendekatan mana serta apakah strategi yang hendak digunakan
Kepentingan tahap ini ialah ia merupakan satu persetujuan antara kaunselor dan klien mengenai persoalan yang dihadapi oleh klien. Dengan persetujuan ini, maka mudah bagi menentukan satu matlamat yang boleh merungkai persoalan yang dinyatakan. Persetujuan ini akan menentukan halatuju kejayaan klien.

MEMBINCANG ALTERNATIF

  Alternatif ialah pilihan-pilihan yang mungkin atau kemungkinan-kemungkinan langkah yang boleh di ambil bagi mengendalikan sesuatu perkara. Alternatif hanya dibincangkan setelah klien dan kaunselor memahami masalah yang dibincangkan dengan jelas. Kaunselor akan merumuskan permasalahan dan dipersetujui oleh klien bahawa itulah tindakan terbaik yang perlu di ambil.

  Jelas di sini bahawa dalam fasa membincangkan alternatif, memerlukan klien membuat keputusan dan bertanggungjawab di atas alternatif yang dipilih. Matlamat kaunseling perlulah mengikut kemahuan klien dan bukan kehendak kaunselor semata-mata. Walaupun demikian kehendak ini perlulah dipersetujui bersama. Tahap ini akan menyediakan klien untuk merangka alternatif mengikut kemampuannya sendiri yang mana ia akan merasa selesa dalam mengurus masalah yang dialami.

MENGAMBIL TINDAKAN

  Selepas alternatif telah dipersetujui, kaunselor boleh membantu klien dengan membuat pelan tindakan untuk memenuhi alternatif  tersebut.
Tindakan yang jelas dari segi objektif dan mengambil kira keupayaan klien untuk melaksanakan tindakan tersebut.
Klien boleh memulakan tindakan yang mudah dan kurang menimbulkan tekanan kepada diri klien untuk dilaksanakan.

MENAMATKAN  SESI

  Merupakan peringkat akhir dalam sesi kaunseling. (Selepas klien dapat menentu dan memilih alternatif yang dirasakan dapat mengatasi masalah yang dihadapinya)
Penamatan dapat dilakukan apabila klien menunjukkan tanda-tanda bahawa dia tidak lagi memerlukan kaunseling.
Penamatan juga dilakukan sekiranya kaunselor menganggap diri tidak lagi dapat membantu klien mencapai objektifnya, iaitu kaunselor merujuk klien kepada pihak lain.
Menurut Mizan (2002), semua sesi kaunseling perlu ditamatkan. Penamatan dapat dibuat sekiranya klien merasakan sudah membuat keputusan dan dapat menghadapi masalahnya berdasarkan tindakan yang telah dibincangkan.



No comments:

Post a Comment